کد مطلب:321252 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

قدر و قیمت وجود علی محمد باب را نمی دانیم
گفته است بلی اتحاد مظاهر قدسیه و مطالع احدیه را ندانسته ایم و این وجود مبارك را كه ظاهر شد چون معروف و موصوف بود غیر آن نفس مباركه می دانیم یعنی این سدره مباركه را غیر آن سدره احمدیه محمودیه قدسیه رحمانیه می دانیم چنانكه امم سلف هم چون معروف و موصوف بود غیر موعود خود دانستند و از این جهت بسیار تعجب می نمائیم بلكه محال و ممتنع بوده كه آیات الهیه كه بر قلب مبارك آن سدره احدیه به مصداق نزل به الروح الامین علی قلبك و انه نزل علی قلبك باذن الله نازل شد بر غیر آن سدره مباركه نازل شود چنانچه امم سلف به همین افكار باطل از جمیع فیوضات قدسیه و رحمتهای منزله الهیه محروم مانده اند و حال آنكه می فرماید لا نفرق بین احد من رسله و ما امرنا الا واحدة كلمح بالبصر و ما خلقكم و لا بعثكم الا كنفس واحدة كنت نبیا و ادم بین الماء والطین اولنا محمد آخرنا محمد اوسطنا محمد كلنا محمد انا آدم و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی اما النبیون فانا و همین نزول آیات بر قلب و لسان مباركش اعظم شاهد و اكبر دلیل و اقوی را علی حجت و معجزه است كه این همان شجره حقیقة محمدیه است كه لا نبی بعدی فرموده در آن زمان به آن اسم مبارك كشف نقاب فرمود و در این ظهور به این اسم اعظم خرق حجاب نمود و چون آفتاب چهره نمود بدون دخول و خروج و حلول و تكرار تجلی و تعدد قدماء چه كه با این كه یك شمس بیش نیست هر فصل و یومی از افقی طالع و به جلوه و فضلی مشرق است و هر یك به اسمی ظاهر و به وصفی معروف و به انواری از هر از قبل ظاهر و كتاب بعد مهیمن و محیط بر كتاب قبل بوده تلك الرسل فضلنا بعضهم علی بعض خلق الله الاشیاء بالمشیة والمشیة بنفسها هو الاول والاخر والظاهر و الباطن.